Kouzla barev webu
Ať chcete nebo ne, barvy na každém webu nějak vnímáte. Je také dokázáno, že na chování člověka má velký vliv jeho podvědomí, na které mají zase vliv barvy. Ano, na každou barvu totiž lidské podvědomí reaguje jinak. Tyto reakce se navíc dělí na reakce mužské a ženské. To znamená, že muž bude na určitou barvu reagovat úplně jinak než žena, čehož se dá využít i ve webdesignu.
Jak dlouho myslíte, že trvá, než si lidské podvědomí vytvoří první dojmy ze stránky? Deset minut, hodinu? Naneštěstí pro toho, kdo si to myslí, svědčí fakta, že hranice prvního dojmu je kolem 4 minut. A proč je první dojem tak důležitý?
Neil Anderson ze Střediska managementu Astonské univerzity požádal profesionální i laické tazatele, aby sledovali videozáznam s nahraným simulovaným přijímacím pohovorem. Po čtyřech minutách byl záznam přerušen a tazatelé zhodnotili osobnosti kandidátů. Potom byl přehrán zbytek videozáznamu a na závěr bylo provedeno další zhodnocení kandidátů. Při porovnání obou souborů hodnocení nebyly téměř zjištěnyny rozdíly. V průběhu čtyř minut tazatelé sledující záznam dospěli k trvalému úsudku o kandidátech.
Co to znamená? Že z velké části váš celkový dojem ovlivňuje hlavně první dojem — a první, co návštěvníci vidí, jsou barvy. Proto je dobré si uvědomit, že výběr té správné barvy, může velice ovlivnit návštěvnost a oblíbenost stránky.
Uvědomte si, pro koho je stránka určena
Protože muži reagují na určité barvy zcela odlišně než ženy, je důležité si uvědomit, kdo stránku bude navštěvovat. Například pokud bude web určen pro ženy, zcela jistě jako základní barvu nevyberete modrou. Ne proto, že by to byla špatná barva, ale protože se tam prostě nehodí — všimněte si, že většina lékařských stránek je zelená, většina stránek pro ženy je v odstínech růžové a fialové a mužské stránky jsou většinou tmavošedé.
Je tomu tak, protože například pro muže znamená modrá barva jistotu, inteligenci a ochranu, ale pro ženy znamená modrá depresi a business. Červenou berou muži jako nebezpečí a vzrušení, oproti tomu ženy ji vnímají jako intimní a teplou barvu.
Modrá barva
Modrá barva v mužích vyvolává pocit klidu, pohody a stability. Modrou barvu mají rádi lidé citliví s bohatým vnitřním životem. Naopak u žen modrá barva probouzí pocity nadřazenosti a práce.
Zelená barva
Zelená se hodí jako doplněk k další barvě, jelikož je v rovnováze s teplými a studenými barvami. V Lüscherově testu zelenou volí lidé stateční, houževnatí, ale také umínění a málo přizpůsobiví.
Hnědá barva
Hnědá je barva trpělivých a spolehlivých lidí. Dokáže působit klidně a důvěrně. Je to barva země a pokory. Preferují ji lidé, co umí dobře hospodařit s penězi.
Růžová barva
Lidé, co mají rádi růžovou, nenávidí zlo a násilí. Charakteristická je pro ni něžnost, jemnost nebo čistota.
Tip! Pokud se chystáte vytvořit webové stránky pro více národů, dbejte obzvláště zvýšené pozornosti u výběru barev! Nenechte se například zmást tím, že bílá je barva čistoty a radosti, protože na dálném východě znamená smutek.
Viditelnost, poutavost a oblíbenost barev
Při výběru barev se soustřeďte na to, aby alespoň jedna ze všech barev byla poutavá a viditelná. Touto viditelnější barvou se poté většinou značí důležité části stránky, jako jsou odkazy nebo jiné důležité informace. Velice viditelné a poutavé barvy jsou například žlutá, oranžová nebo červená. Dále se tyto výrazné barvy používají k přilákání pozornosti na důležitá místa. Pokud chcete, aby návštěvník přečetl určitý text jako první, dejte mu větší kontrast s podkladem.
S těmito barvami ale opatrně! Pokud jimi budete zbytečně na stránce plýtvat, ztratí na významu a místo poutavosti budou ve velké míře působit spíše protivně.
Žlutá barva
Žlutá je barva tepla a slunce. Je symbolem optimismu a originality, proto také lidé, co ji mají rádi, jsou velmi kreativní.
Červená barva
Červená barva je velmi agresivní barva. Na stránkách se většinou chápe jako varování nebo důležitá zpráva.
Oranžová barva
Oranžová barva není tak agresivní barva jako červená. V barevném spektru se nachází mezi červenou a žlutou a značí dynamiku a napětí.
Sladění barev
Ve výběru barev ovšem nejde jen o to vybrat barvy, které budou cílové skupině návštěvníků nejbližší — jde i to tyto barvy sladit. Velice efektivní je například pro základní prvky webu použít různé odstíny jedné barvy a jako doplňkovou barvu vybrat jednu nejvíce kontrastní (modrá/oranžová).
Dejte si také pozor na to, kolik barev na stránce použijete. Pokud použijete jen pár barev, nebude stránka vypadat nijak zvlášť zajímavě. Na druhou stranu pokud použijete moc barev, může stránka na návštěvníka působit nepřehledně.

Monochromatické schéma
Toto barevné schéma vychází z jediného odstínu dané barvy doplněné o bílou a černou. Výsledek je vzhledově velmi přijatelný, pokud tam není agresivní barva v nepřiměřeném množství.
Kontrastní schéma
Zde je základem jedna barva, která je doplněná o barvu přímo naproti ní. Touto kombinací vytvoříme jednu teplou a jednu studenou barvu. Toto schéma tvoří dokonalý kontrast.
Analogické barvy
V tomto schématu je opět jedna základní barva, která je ovšem v tomto případě doplněna o její sousední barvy. Vznikne buď teplé nebo studené schéma barev.
Pomůcky pro tvorbu barevných schémat a kombinací
- COLOURloversEN - velké množství barevných schémat a kombinací
- ColorSchemeDesignerEN - aplikace pro vytvoření barevného schématu
- Kontrast barev - otestujte si, zda máte dostatečný kotrast barev
Informace na Color MattersEN a Color SchemerEN.
Jestliže se Vám článek (ne)líbil, zde máte možnost se vyjádřit.
Vyhledávání
Vyhledávání v článcích. Minimálně 3 znaky.
NOVINKY
25 online nástrojů pro webdesignery
Kam na volně použitelné fotky a textury?
40 ukázek tmavých designů
20 příkladů skvělých artworků pro v...
25 tutoriálů o layoutech
Kouzlo černobílé fotografie
Free ikony solárního systému
Úžasné Street Art díla
30 inspirujícíh log herního průmyslu
Jak na perfektní 3D text ve Photoshopu
Anketa
Odebírání novinek
Sledujte naše novinky na TWITTERU! - @justgraphic!
Zůstaňte v obraze o novinkách ze světa grafiky s JustGraphic.cz!
Reklama
- Tablety a netbooky v magazínu netbookportal.cz
- Nový a obsáhlý magazín pro muže .Sport, výživa a také auto a moto.
- V létě nás čeká dovolená u moře. Oblíbené je Chorvatsko a Itálie.
- Cestuj a zkus Last minute Egypt all inclusive , pyramidy jsou nádhera.
- Každou ženu zajímá kosmetika a krása. Každá žena chce být krásná.
- Svatební den a samotná svatba je vždy krásná.
- Online fakturace zdarma nebyla nikdy jednoduší! Doporučujeme vám vyzkoušet cloudovou službu iDoklad.cz!
- Potřebujete tablet, který má věrné podání barev? Doporučujeme špičkový iPad Pro od Applu.
